Rozhovor s Odom na JUMP FESTA 2018

Nedávno sa v Japonsku konal festival JUMP FESTA 2018, čo je najväčšou udalosťou pre fanúšikov magazínu Shounen Jump, ktorého súčasťou je aj One Piece. Na tomto festivale nechýbal preto ani autor One Piece, Eiichiro Oda, ktorý poskytol prekladateľom z amerického vydavateľstva Viz krátky rozhovor.




Aké máte pocity z nadchádzajúceho hraného seriálu? Tešíte sa?

Áno! Stretol som sa s producentom Martym Adelsteinom a naše názory na to ako adaptovať sériu a čo chceme dosiahnuť sa zlučujú. Obaja sme sa zhodli na najdôležitejšej veci a tou je rešpektovanie fanúšikov. Spočiatku som bol nervózny, ale teraz sa naozaj teším.


One Piece je populárny po celom svete. Premýšľate pri vašej tvorbe aj nad zahraničnými fanúšikmi?

Jednou z vecí je, že som začal meniť tvar textových bublín. Japončina je písaná vertikálne, takže sa viac hodia vysoké a úzke bubliny. Ale v angličtine to veľmi nefunguje a text je príliš natlačený.


To je obrovská pomoc. Veľká vďaka!

Keď však príde na vtipy mierené pre japonské deti, v preklade sa môže stratiť pointa. Keďže nie som odborník na kultúry okolo celého sveta, je pre mňa viac-menej nemožné vytvárať sériu s tým, že myslím na celý svet. Ani sa o to nepokúšam. Nechávam to na prekladateľoch.


Vtipy sú nesmierne vtipné aj v iných jazykoch.

To je skvelé! Som vďačný prekladateľom. Čo sa príbehu týka, predpokladám, že ak sa páči japonským deťom, tak aj ostatným. Takže sa tým veľmi netrápim.


Vytvorili ste najlepšie predávanú mangu v histórií. Ak by sa vaše začínajúce ja mohlo stretnúť s vašim súčasným ja, čo by povedalo?

Veci idú presne podľa plánu. *smiech*


Momentálne je vydaných 87 volume a 888 kapitol mangy. Manga je stále plná energie, kreatívnosti, nových postáv, nových svetov, nových Diablových ovocí a množstva ďalšieho. Ako dokážete aj po takej dobe stále prichádzať s takými úžasnými nápadmi?

Vytváranie mangy každý týždeň naozaj limituje váš čas na vytváranie príbehu. A ja si myslím, že čím viac času máte na premýšľanie, tým je váš príbeh lepší. Avšak, nemôžem veľmi oddeľovať môj osobný život s mojou prácou. Všetko, čo robím, môže byť spojené s mojou mangou. Takže odpovedať na túto otázku je pre mňa trochu zložité. Keď náhodou stretnem v meste niekoho, okamžite premýšľam, ako by som mohol tú situáciu použiť v mange. Proste tak pracujem.




Keď plánujete nové miesto pre dej, ako robíte svoj prieskum a aké sú vaše myšlienkové pochody?

Ako som už spomínal, všetko v mojom živote sa točí okolo mojej mangy. A toto nie je niečo, čo začalo v mojej dospelosti alebo keď som sa stal mangakom. Už od detstva som plánoval vytvoriť mangu, takže mám obrovskú zásobu potencionálnych nápadov. Nikdy sa mi nevyčerpajú a nemusím si robiť ťažkú hlavu z vytvárania nového prostredia.


Existuje aj nejaký zápisník s týmito nápadmi alebo si ich držíte v hlave?

Mám knihu, ktorá je napchatá nápadmi. Takže, keď potrebujem niečo nové, jednoducho si ju otvorím a prelistujem. Čo sa procesu týka, rád si predstavujem rôzne možnosti, ako napríklad "bolo by fajn, keby veci išli týmto smerom" alebo "bolo by skvelé, keby niečo také existovalo". Množstvo z toho je založené na snoch a túžbach ľudí, ako "kiežby som mohol ruku natiahnuť tak, aby som dočiahol na tamten pohár". Alebo sú možno ľudia, ktorí si želajú kontrolovať svoju váhu, tak ako to umožňuje ovocie Kilo Kilo.


Povedali ste, že kreslíte všetko, čo sa hýbe a zvyšok nechávate na asistentov. Týka sa to aj náčrtov a farbenia. Aká je vaša pracovná rutina?

Načrtnem panely s príbehom a odošlem ich editorovi. Keď povie, že sú v poriadku, zväčším ich a dám na manga papier. Napíšem, kam ide text a potom začnem s náčrtmi a až potom zafarbujem. Nakreslím postavy a potom sa pridá pozadie. Snažím sa, aby bolo do toho zapojených čo najmenej ľudí. Ak je v tom zapojených príliš veľa ľudí, často sa mi stáva, že na konci nie som spokojný s výsledkom.


Ako si udržujete v pamäti stovky opakujúcich sa postáv? Plánujete dopredu ich návrat do príbehu?

Niekedy to plánujem a niekedy nie. A niekedy sa vráti postava, na ktorú som úplne zabudol. Čím dlhšie trvá séria, tým pribúda viac postáv. Ale jedna vec, ktorá môže byť na One Piece odlišná v porovnaní s inými sériami, je tá, že porazení záporáci sú zvyčajne stále nažive. Takže môžem vrátiť do príbehu kohokoľvek. Každá postava má šancu na návrat.


Plánovali ste, aby sa Buggy vrátil do príbehu počas Impel Down arku?

Práve, že vôbec! Veci sa mali tak, že táto časť príbehu bude naozaj temná, takže som tam potreboval nejakú vtipnú postavu. Tak som premýšľal o všetkých postavách, ktoré mohli byť medzitým chytené a uväznené v Impel Downe.


Vráti sa do príbehu v najbližšej dobe aj Senor Pink?

Prečo?! Prečo sa na neho pýtate?


Pretože zbožňujem Pinka. Plánujem spraviť jeho cosplay.

Aj ja ho zbožňujem. Nie je mŕtvy, takže je vždy šanca, že sa vráti.


Je niečo, čo by ste chceli odkázať zahraničným fanúšikom?

Súčasný ark sa blíži k jeho vyvrcholeniu, kde Luffy a ostatní bojujú proti jednému z Yonkov. Ale mám kopu nápadov, takže používam len tie najlepšie. Vlastne, zvyšujú už len tie úžasné nápady. Takže čítajte ďalej a neobávajte sa ničoho. Budem sa len zlepšovať a zlepšovať!

Komentáre